Lukijat

lauantai 23. toukokuuta 2026

Vyöhyketerapia

Palaan KristiinaK:n maaliskuun haasteen teemaan... 

Kaikki aina äimistelevät, kun väitän väsymyksen tuntuvan jalkapohjissa. Jalkaterät tuntuvat kireiltä ja jäykiltä, jalkapohjia särkee. Nyt eivät jalkapohjat kipuilleet, mutta vasemman jalan keskivarvas tuntuu puutuneelta. Ja olen kyllä kauttaaltaan kokovartalojäykkä, en vain jalkateristä.

Tarttis tehrä jotain, sanoisi M.Koivisto (KristiinaK:n maaliskuun 2026 haaste KUUKAUDEN SITAATTI/MIETELAUSE).


Vyöhyketerapia on kiinnostanut iankaiken. Vyöhyketerapeutilla olen kuitenkin käynyt vain kerran, noin 30 vuotta sitten (se oli ihanan kamalaa ja kamalan ihanaa). - - -

Jotain tarttis -toimenpiteeksi päätin varata ajan vyöhyketerapeutille, ennen sitä pitäisi käydä kuitenkin jalkahoidossa. Mukavampi ojennella pehmyttä ketaraa lakattuine kynsineen terapeutin puristeltavaksi.

*

No niin, kävin siis Diakoniaopiston SKYO-salongissa jalkahoidossa, koko setti: jalkahoito, jalkakuorinta, jalkanaamio, jalkahieronta. Jami pisti parastaan, leijuin nirvanassa - paitsi varpaankynnet eivät ole koskaan olleet yhtä rumasti lakatut, ei edes omatoimisesti. Mutta sen huomasin vasta kotona ja kun hintakin oli vain 53 euroa, ei haitannut ensinkään. 

Mutta nyt jalat olivat sellaisessa kuosissa, että kehtaisi tarjota taikinoitaviksi!

Olin jo ennalta valinnut vyöhyketerapeutin, ihan vaan nimen perusteella, Makea kipu. Samalla pääsisin tutustumaan Engellin suunnittelemaan Lapinlahden sairaalaan, Suomen ensimmäiseen houruinhoitolaitokseen. Vaikuttava kokonaisuus, joskin kipeästi perusparannuksen tarpeessa ja sokkeloinen. Mutta aika ihana, kesällä varmasti suunnataan näille nurkille picnicille kulttuurinnälkää tyydyttämään.

Vaan viimein päästään itse asiaan! Mitä ne koivet kertoivatkaan??

  • Jo ihan ekat otteet saivat tuskanirvistyksen nousemaan kasvoille: istumalihakset täysin jumissa, samoin alaselkä. [Totta, vasenpolvikipuisena varon askellustani, mikä tuntuu kankuissa, selkävaivainen olen ollut iankaiken.] 
  • Lymfakierto oli täysin tukossa. Tämä oli kaikkein tuskallisin osuus - vallankin kun niitä lymfapisteitä oli useammassakin kohdassa! [Samat kohdat olen todennut kivuliaiksi jo vuosien ajan, mutta turvotusta en ole isommin havainnoinut ja ihokin on virheetön].
  • ... samoin "aivoviemärit", tukossa. [Työni on aika kuormittavaa; tiukat aikataulut, isot uudistukset, paljon vastuuta, jatkuva uuden innovointi.]
  • Jalkapohjan mukaan naamavärkkikin oli aika kivulias ja [kuuleman mukaan poikkeuksellisesti] hampaisto vain toiselta puolen. [Teenkö työtäni naama irvessä, hammasta purren??]
  • Painallus hypotalamuksen heijastepisteeseen oli kuin salamanisku.
  • Unipisteen painelu sai parkumaan ääneen. [Nukahtamispillerin voimalla nukun 4-7 tuntia yössä, nukahtaminen vie aikaa ja CPAP rekisteröi unen aikaisia hengityskatkoksia.]
  • Niskat olivat kunnossa [tai ainakin heijastepisteet olivat kivuttomia], samoin sisuskalut [henkitorvi, keuhkot, sydän, vatsan alue, suolisto jne.].
*

Reilun tunnin käsittelyn jälkeen join lasikaupalla vettä, kävin kevyellä kasvispainotteisella lounaalla ja huristelin julkisilla kotiin. Kotona (klo 14 maissa) ajattelin oikaista hetkeksi sohvalle ennen etätyöhön ryhtymistä - heräsin alkuillasta puhelimen soittoon ja torkuin sohvalla koko loppuillan. Minä, joka en koskaan nuku päiväunia!?

Ennen kymmentä sanoin siirtyväni omaan sänkyyn, en jaksa vanua pidempään telkkarin edessä. Minä, joka en koskaan pääse sänkyyn ennen Miestä ja kukun telkkarin äärellä yömyöhälle!?

Sänkyyn päästyä nukahdin välittömästi. Minä, joka pyörin nukahtamispilleristä huolimatta puolesta tunnista pariin tuntiin, dekkaria lukien, että ajatukset irtautuisivat päivän asioista!?

Aamulla heräsin pirteänä, CPAP-laite kertoi yli 8 tunnin unesta, ilman ensimmäistäkään hengityskatkosta. Häh? Niin pitkään en ole nukkunut yli kymmeneen vuoteen!? Ja sohvalla ehdin kiskoa jo unta kaaliin melkein saman verran??

Olen äimistynyt. Todella. Äimistynyt.

*

Tutkin vähän noiden kipupisteiden "toimintamekanismeja":

Lymfakierto (imunestekierto) on kehon oman "viemäröinti ja puolustusjärjestelmä". Se ylläpitää kehon nestetasapainoa, kuljettaa valkuaisaineita ja ravintoaineita sekä toimii elimistön immuunipuolustuksen vartijana poistamalla kuona-aineita, bakteereita ja taudinaiheuttajia.

Aivojen viemärijärjestelmä - aivot puhdistuvat unessa. Aivojen puhdistumisesta huolehtii glymfaattinen järjestelmä eli gliakierto, joka on aktiivinen varsinkin unessa. Hyvin nukkuminen edistää aivojen siivousta päivän rasituksista. Kuuntele mielenkiintoinen neuroradiologian dosentti Vesa Kiviniemen ja tutkija Salli Antilan haastattelu, ÝleAreena podcast.

Hypotalamus on elimistön hermoston ja hormonitoiminnan komentokeskus, joka ylläpitää kehon sisäistä tasapainoa: nälkä/jano, kehon lämpötila, vuorokausirytmi, hormonitoiminta, tunteet ja stressi, seksuaalisuus.

Ai niin, ja irtokarkkihimoni on kadonnut. Täysin. Kadonnut.

*

Puhutaan mitä puhutaan uskomushoidoista, mutta kyllä unta ainakin oli uskomusta enemmän!

Olin varannut huomiselle (lauantaille) seuraavan käsittelyn, mutta jouduin perumaan. Tulin viikonlopuksi töihin (vähän aikataulupaineita...), mutta varasin korvaavan ajan tiistaille. Päätin ottaa viiden käsittelykerran sarjan - raportoin myöhemmin, oliko siitä mitään muuta konkreettista apua...

Tässä välissä yritän juoda mahdollisimman paljon. Miten se onkin niin vaikeaa?

EDIT 23.5. klo 12:30
Mainittakoon, että tässäkään postauksessa kyse ei ole kaupallisesta yhteistyöstä, vaan ihan omasta halustani mainita palvelutuottajan nimi tekstin yhteydessä.

8 kommenttia:

  1. Mielenkiintoista. Tavallinen lymfa ei minuun tehonnut, mutta tällainen käsittely voi si tehdä hyvää. Kerro lisää kun olet käynyt.

    VastaaPoista
  2. Tosi mielenkiintoista. Olen kerran kauan sitten ollut, mutta tekisi mieleni mennä uudestaan varsinkin nyt, kun luin kirjoituksesi. Vai että viiden käsittelykerran sarja. Äärimmäisen mielenkiintoista.

    VastaaPoista
  3. Kuulostaa mielenkiintoiselta. Itse huonona nukkujana saattaisin hyötyä ko. käsittelystä. Laitanpa to do -listalle.

    VastaaPoista
  4. Olipa mielenkiintoista. Huomasit heti vaikutuksia. Minä olen kerran käynyt, kauan sitten, mutta ei ole jäänyt mieleen mitään ihmeellistä.
    Kerran käynyt myös jalkahoitajalla. Se oli niin pelottavaa, että toiste en taida mennä. Oli niin ronskia, ja kynnet lähti sellaista vauhtia, että ihmettelin jälkikäteen, kun varpaat jäivät sittenkin vielä tallelle.

    VastaaPoista
  5. Nyt on ollut kunnolla aikaa ihan itselle 🩷

    VastaaPoista
  6. Mun alaselkä oli niin jumissa, etten pystynyt suorana olemaan. Varasin ajan hierojalle, netistä katsoin lähellä olevan. Juu, kaikki paikat niin jumissa että . . . hän laittaa kuivakuppauksen. En ollut kuullutkaan. Ai jumankauta ku sattui, oli kuin veistä oli vedetty kun se kuppauskupu kulki. Hierontaa tai jotain paineluakin tehtiin. Erilaisia öljyjä eri kohtiin. 40 min olin varannut mutta hän tarjosi kuppauksen ja yliajan. Suoraselkäisenä lähdin pois. Varasin uuden ajan ja silloin käsiteltiin myös jalat ja jalkapohjien pisteistä löytyi muutama ongelma, mm. suolisto on tukossa!? Taas oli niin hyvä olo ja vielä kolmas kerta ennen Gotlannin matkaa, jotta olisin siellä vetreä ja pystyisin hyvin kävelemään. Oli nuo hoidot (mitä lie olivatkaan) todella hyvät ja antoisat, kivusta huolimatta. Menen kyllä vielä jahka rahatilanne taas sallii.

    VastaaPoista
  7. Todella mielenkiintoista! Nukkumiseen tiedän tarvitsevani apua, mitä muuta löytyisikään!

    VastaaPoista
  8. Että oli kiinnostava postaus! En ole koskaan käynyyt vyöhyketerapiassa, mutta nyt alkoi kiinnostamaan. Odotan jatkokertomustasi.

    VastaaPoista

Kiitos kommentista!
Iloa päivääsi!